Czy linie lotnicze przestawią się na abonamenty?

Lot pasażerski

Portal Fly4free.pl poinformował o planach linii lotniczych, które miałyby zawierać wprowadzenie abonamentów na loty. Ma to być sposób na odbicie branży po pandemii i zachęcenie pasażerów do częstszych lotów. Część przewoźników ma już abonamenty w swojej ofercie, do Europy jednak to rozwiązanie jeszcze nie trafiło. Czy jest to rzeczywiście przydatne?

Idea abonamentu na loty polega na tym, że klient płaci stałą miesięczną kwotę, za którą może kupić bilet na danej trasie. Dzięki temu nie musi śledzić cen biletów, tylko zawsze płaci tyle samo. Jest to rozwiązanie dedykowane osobom, które na stałe mieszkają za granicą i chciałyby przylatywać do swoich bliskich do innego kraju albo często podróżują służbowo na stałej trasie.

Miałby to być model subskrypcyjny podobny do comiesięcznych opłat za Netflixa czy Spotify. Abonament lotniczy ma być automatycznie pobierany z karty kredytowej – niezależnie od tego, czy lot zrealizujemy czy nie.

Wizz Air planuje wprowadzenie abonamentu

Tego typu subskrypcje nie są jeszcze dostępne w Europie, ale popularne tanie linie lotnicze Wizz Air pracują nad udostępnieniem takiego rozwiązania dla swoich klientów. Usługa nazywa się Wizz Pass i obejmuje roczny abonament, gdzie pasażerowi raz w miesiącu przysługiwałby lot na danej trasie. Warto jednak wspomnieć, że subskrypcja nie obejmuje usług dodatkowych, takich jak bagaż czy wybór miejsca w samolocie. Za to trzeba dopłacać osobno. Aktualnie termin wdrożenia tej usługi został przesunięty ze względu na pandemię i ograniczenie lotów.

Abonamenty lotnicze już w Meksyku i Kolumbii

Dwie linie – meksykańska Volaris i kolumbijska Viva Air wprowadziły już subskrypcje i do tej pory są bardzo zadowolone z poziomu zainteresowania nią. Volaris ma aktualnie 30 tys. abonentów, a proponowana przez tego przewoźnika usługa v.pass polega na tym, że za równowartość 75 zł miesięcznie można wybrać się w dowolną trasę krajową, a za 120 zł rezerwujemy sobie bilet na powrót.

Z kolei Viva Air również proponuje subskrypcję na jeden lot w miesiącu, ale dodatkowo umożliwia zakup 5 lub 8 kuponów. Jeden kupon oznacza gwarantowany rabat na zakup biletu (50-60% względem pierwotnej ceny z systemu rezerwacyjnego).

Subskrypcja na loty – tak czy nie?

Model subskrypcyjny w liniach lotniczych może się przyjąć, ale tylko w przypadku gdy pandemia całkowicie wygaśnie. Nawet jeśli loty zostaną wznowione, to w większości przypadków pasażerowie będą podróżować w celach turystycznych – jednorazowo na danej trasie.

Dopiero gdy do normy wrócą podróże służbowe, ale i studenckie (np. w ramach wymian międzynarodowych) abonamenty będą miały szanse na jakiekolwiek zainteresowanie. Aktualnie wydaje się, że jest to tylko nowość nie do końca skonfrontowana z oczekiwaniami rynku. Dużo bardziej pasażerów zachęciłyby do zakupu lotów promocje cen biletów jednorazowych albo obniżki kosztów rezerwacji miejsca w samolocie czy zabrania na pokład dodatkowego bagażu.


Rząd nie przedłuż

Bon turystyczny nie cieszy się taką popularnością, jak zakładano. Znikoma ...

Czy będzie paszport

Pandemia koronawirusa nie odpuszcza, dezorganizując życie na całym świecie. Podróżowanie ...

Jak turyści obchodz

Podróżowanie w dobie pandemii koronawirusa wymaga od turystów większej kreatywności ...

Przewodnik po Korync

Grecja od lata stanowi popularny cel wyjazdów Polaków w okresie ...

Czy linie lotnicze p

Portal Fly4free.pl poinformował o planach linii lotniczych, które miałyby zawierać ...