Jaki jest polski rowerzysta?

rower rodzina

Na zlecenie Europ Assistance Polska w lutym bieżącego roku przeprowadzono pierwsze Ogólnopolskie Badanie Rowerowe*. Okazało się, że bezpieczeństwo na drodze jest niezwykle istotne dla użytkowników dwóch kółek.

Wyniki badania wskazują, że 66% rowerzystów dokładnie sprawdza przed wyjazdem stan swojego roweru. Pomimo obowiązku posiadania z tyłu roweru odblasku koloru czerwonego, tego przepisu nie przestrzega aż 25% czynnych rowerzystów. Analizy wskazują, że niespełna 35% rowerzystów stosuje kaski podczas podróży, zaś 45% jeździ wyłącznie znanymi i zaplanowanymi trasami. Z badań wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z wyznaczonych tras. Jednak rzadziej stosują ochraniacze czy tez kaski rowerowe. Mężczyźni w tym wypadku bardziej dbają o swoje bezpieczeństwo i ewentualne urazy ciała.

Ogólnopolskie Badanie Rowerowe pozwoliło zauważyć, że rodzice podróżujący rowerem z dziećmi w większości przypadków wykorzystują foteliki rowerowe (40%). Znacznie rzadziej korzystają ze specjalnie przeznaczonych do tego przyczepek (tylko 4%). Aż 56% dzieci podróżuje na własnych rowerach.

Jak podkreślają rowerzyści bezpieczeństwo jest dla nich niezwykle ważne, jednak jedynie 5% z nich posiada specjalne ubezpieczenie.

Badani zostali również poproszeni o udzielenie odpowiedzi na temat rodzaju wykorzystywanego zabezpieczenia rowerowego. Okazuje się, że najbardziej popularne jest zabezpieczenie mechaniczne (łańcuchy, linki, un-lock), które wykorzystuje aż 71% rowerzystów. Jedynie 14% stosuje blokadę na tylne koło. Z kolei 16% znakuje swój rower. Z badań wynika, że pomimo stosowanych zabezpieczeń, co dziesiąty rowerzysta, na przestrzeni kilku ostatnich lat, został pozbawiony swojej własności. Najczęściej do kradzieży dochodziło w miejscu zamieszkania. 25% rowerów zostało skradzionych z piwnicy.

Większość gospodarstw domowych wyposażona jest we dwa (39%) lub trzy (25%) jednoślady. Do najbardziej popularnych należą rowery górskie, miejskie, w dalszej kolejności trekkingowe i na samym końcu kolarzówki. Z badań wynika, że rowery górskie są w większości eksploatowane przez mężczyzn i osoby młode. Z kolei rowery miejskie przypadły do gustu kobietom i osobom starszym. Co ciekawe miejsce zamieszkania również wpływa na rodzaj posiadanego roweru. Z badań wynika, że wśród mieszkańców wsi bardziej popularny jest rower miejski, zaś mieszkańcy miast doceniają atuty rowerów górskich.

56% badanych korzysta z roweru w sezonie kilka razy w tygodniu, podczas gdy 19% deklaruje codzienną jazdę. W większości przypadków jazda na rowerze stanowi formę spędzania wolnego czasu. Około 28% osób korzysta z roweru podczas robienia zakupów, zaś 26% badanych wykorzystuje go podczas podróży do pracy/szkoły.

Jak wynika z przeprowadzonego badania jedynie 25% preferuje samotne przejażdżki. Zdecydowana większość rowerowych amatorów woli podróże rodzinne (47%), z przyjaciółmi i znajomymi (35%).


Przewodnik po Cambri

W Anglii nie brakuje miast, które zachwycają swoją urodą. Przykładem ...

Przewodnik po Tuluzi

Tuluza to urokliwe francuskie miasteczko położone w południowo-zachodniej części kraju. ...

Rząd nie przedłuż

Bon turystyczny nie cieszy się taką popularnością, jak zakładano. Znikoma ...

Czy będzie paszport

Pandemia koronawirusa nie odpuszcza, dezorganizując życie na całym świecie. Podróżowanie ...

Jak turyści obchodz

Podróżowanie w dobie pandemii koronawirusa wymaga od turystów większej kreatywności ...